team.blue

Tech nights @ team.blue

arrangor-team-blue

Det var fedt at se Arrangørs strukturerede tilgang til vores samarbejde under hele forløbet. Vi lærte en masse af deres koordinering af kommunikationen omkring vores fælles event. Som deltagernes feedback også gav udtryk for, så følte de sig båret godt igennem hele processen og arrangementet levede op til alles forventninger.

Bo Brandt Cramer, HR- og juridisk chef
team.blue

Introduktion

team.blue, tidligere kendt i Danmark som Zitcom, er en del af Combell Group og udbyder webhosting og ejer blandt andre Dandomain, ScanNet, Curanet, Wannafind, Cloud.dk og Simply.com. Deres historie startede i 2000 og siden har virksomheden opkøbt samtlige forretninger indenfor deres ekspertiseområder.

Branche

Webhosting 

Kontaktperson

Bo Brandt Cramer, HR- og juridisk chef

Organisation

179 medarbejdere

By

Skanderborg

arrangor-companyons-good-company8
arrangor-companyons-good-company4

Opgave

team.blue var parat til at prøve kræfter med en ny og anderledes måde at tiltrække talent til deres udviklingsafdeling og i vores indledende dialog talte vi om to objektiver. Det ene var at tiltrække de rigtige folk til virksomhedens udviklingsafdeling, og det andet var at fastholde de medarbejdere, som allerede udgjorde en værdifuld del af team.blues udviklingsafdeling. Vores opgave var at udfordre traditionelle metoder, herunder headhunting, både økonomisk og resultatmæssigt, samt opbygge et fællesskab omkring team.blue i udviklermiljøet i Skanderborg og Aarhus.

 

Koncept

Arrangementet skulle skabe grobunden for relationer mellem team.blue og eksterne deltagere, som også var potentielle kandidater til åbne stillinger. Derudover skulle arrangementet være en loyalitetsskabende oplevelse, der bragte medarbejderne tættere på hinanden, som et supplerende afdelingscentreret tiltag i følge af flere sociale arrangementer planlagt af team.blue selv. Det første fokusområde var at vække interessen for team.blue blandt eksterne deltagere, med henblik på at konvertere dem til kandidater. Det andet og tredje var at engagere team.blues egne medarbejdere og opbygge et fællesskab på platformen Meetup. Fællesskabet skulle give team.blue mulighed for at interagere med deltagerne fra arrangementet, og brandet i fremtiden. 

agsdix-null

Fastholdelse

Arrangementet skulle være engagerende og loyalitetsskabende blandt medarbejderne i team.blues udviklingsafdeling. 

agsdix-null

Nye kandidater

Arrangementet skulle bygge broen til potentielle kandidater, der på sigt kunne konverteres til medarbejdere i team.blues udviklingsafdeling. 

agsdix-null

Community

Arrangementet skulle opbygge et fællesskab af relevante profiler til rekrutteringsformål, som team.blue forsat ejer og modererer.

Løsning

Løsningen var et arrangement, hvor interne og eksterne deltagere mødtes til tematiserede oplæg og faciliteret netværk. De tilmeldte eksterne deltagere blev screenet på forhånd af HR-afdelingen, som da kunne udpege hvilke profiler var interessante til åbne stillinger. Samtidig udarbejdedes et brand og en grafisk identitet for arrangementet, som dels gjorde det nemt at gentage og dels byggede rammen for et begyndende fællesskab på Meetup. Vi involverede team.blues medarbejdere i planlægningsprocessen, for at ramme plet med arrangementets indhold og på den måde skabe engagement og opbakning internt. Indholdet blev et eksternt oplæg, som fulgtes op af et internt oplæg, hvorefter der var rundvisninger på matriklen samt uformel aftensmad. 

Arrangør varetog koordineringsansvaret herunder kommunikation med leverandører og talere. Dertil stod vi for service og support for deltagerne gennem Meetup, via telefon og mail. Arrangør og team.blue sørgede i fælleskab for den praktiske afvikling af arrangementet, hvor Arrangør stillede en gruppe af servicemedarbejdere til rådighed, vis funktion var at sikre en tryg og komfortabel brugeroplevelse for deltagere, såvel som talere og samarbejdspartnere. 

Resultat & følgevirkninger

Resultat & følge-virkninger

Arrangør og team.blue skabte i fællesskab en oplevelse for omtrent 60 udviklere fra Aarhus og Skanderborg, som blev introduceret til team.blues medarbejdere, hovedkontor og igangværende projekter. Vi hjalp team.blue med at opbygge en gruppe på platformen Meetup, der i efter arrangementet havde over 100 medlemmer, som team.blue frit kan kommunikere til i dag. Derudover var tiltaget medvirkende til at skabe en både socialt givende og inspirerende oplevelse for de interne medarbejdere, som selv deltog i arrangementet og havde indflydelse på programmets indhold. I dag har team.blue en gennemtestet model med et tilhørende brand, som kan genbruges til forskellige rekrutterings- og fastholdelsesformål.

%

Ville deltage igen

At 100% svarede ja til, at de ville deltage igen, betød for team.blue, at de havde skabt en givende oplevelse for både eksterne og interne deltagere.

%

Ville arbejde hos team.blue

22 ud af de 26 adspurgte eksterne deltagere svarede ja til,  at de kunne se sig selv arbejde hos team.blue nu eller i fremtiden. 

Medlemmer på Meetup

Efter arrangementet havde 109 personer i udviklermiljøet i Skanderborg og Aarhus, givet samtykke til at team.blue måtte kommunikere til dem i fremtiden.